音楽教育におけるケイパビリティ・アプローチの可能性 : 自由の保障と拡張,社会正義の観点から

アクセス数 : 337
ダウンロード数 : 277

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
音楽教育におけるケイパビリティ・アプローチの可能性 : 自由の保障と拡張,社会正義の観点から
タイトル ( eng )
Possibilities of the Capability Approach in Music Education: Guarantees and Expansion of Freedom, and Social Justice
作成者
フェラン・ガリシア ジュゼプ
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 519
終了ページ 528
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
Amartya Sen and Martha Nussbaum’s capability approach has influenced how human well-being is measured over the last decades and contributed to forming the Human Development Index (HDI). One of the central discussions of this approach concerns the extent of children’s freedom and broadening their capabilities for the future. While multiculturalism and inclusive education are established in music education studies, limited research has explored the possibilities of the capability approach in music education to facilitate social inclusion and empowerment. In this study, we examine the emerging possibilities for of the capability approach in music education. A theoretical review reveals three relevant aspects: the extent of children’s freedom and broadening their capabilities; specific music education capabilities compared to competency-based education; and the promotion of social justice. Future studies are encouraged to further investigate this approach in diverse practical situations.
著者キーワード
Capability Approach
Music Education
Guarantees and Expansion of Freedom
Social Justice
ケイパビリティ・アプローチ
音楽教育
自由の保障と拡張
社会正義
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086