美術教育におけるモダンテクニックの特性 : 小学生を対象にしたワークショップの実践から子どもの表現の展開に着目して

初等教育カリキュラム研究 7 号 135-145 頁 2019-03-31 発行
アクセス数 : 1124
ダウンロード数 : 3279

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 50
ファイル情報(添付)
JEEC_7_135.pdf 1.72 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
美術教育におけるモダンテクニックの特性 : 小学生を対象にしたワークショップの実践から子どもの表現の展開に着目して
タイトル ( eng )
Characteristics of Modern Techniques in Art Education: Exploring the development of children’s expression through a workshop for elementary school students
作成者
小室 明久
笠原 広一
収録物名
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
7
開始ページ 135
終了ページ 145
収録物識別子
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
抄録
美術教育においてモダンテクニックは小学校だけでなく多様な年齢の実践の場で用いられている。しかし,その特性を活かした実践の創出には課題もある。そこで,本研究では大学の公開講座でのモダンテクニックを用いた生き物図鑑づくりのワークショップを通して,モダンテクニックによる偶発性を活かした活動から生まれる素材を子どもの表現へと結び付けることによって生まれる,子どもの表現の広がりについて考察した。実践の考察の結果,子どもはモダンテクニックによって生まれた色や形の特徴を生き物の素材に活かしており,それが生き物を構想するアイデアにもつながっていた。モダンテクニックによる偶発的な色と形の効果が,子どもの発想や構想を広げ,イメージ創出の方法となることが明らかになった。
Modern techniques in art education are used for training not only elementary school students but also students of a wide variety of ages. In this research project, we examined the development of expression in children by reviewing the characteristics and issues related to modern techniques in art education, organizing an actual workshop using these techniques in an outreach program at the University, and linking an activity involving modern technique-based emergence to art expression in children. Modern techniques used in the workshop included streamers, stamping, decalcomania, and spattering, which were then incorporated into collages to form animals. During this activity, colors and shapes created via the effects of these modern techniques were used as elements in the creation of the animals and contributed to the artists’ ideas on how to create their animals. Our observations suggest that the effects of each modern technique contributed to increased expressive potential on the part of the children in creating their animals.
著者キーワード
モダンテクニック
美術教育
表現
Modern Techniques
Art Education
Art Expression
Children
Collage
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
初等教育カリキュラム学会
発行日 2019-03-31
権利情報
Copyright (c) 2019 初等教育カリキュラム学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299