高等学校国語科で長編小説を扱う意義 : カズオ・イシグロ「日の名残り」を起点とした作家研究入門単元の分析を通して

アクセス数 : 868
ダウンロード数 : 694

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_67_105.pdf 1.76 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
高等学校国語科で長編小説を扱う意義 : カズオ・イシグロ「日の名残り」を起点とした作家研究入門単元の分析を通して
タイトル ( eng )
The Meaning of Reading Novels in Literary Education at Upper Secondary School: Through the analysis of an introduction unit for study of writers starting with Kazuo Ishiguro’s the Remains of the day
作成者
松岡 礼子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
67
開始ページ 105
終了ページ 114
抄録
This study aims to investigate and clarify the meaning of reading novels in literary education at upper secondary school through the analysis of an introduction unit for study of writers, which works for encouraging students to come to know writers and their works and to engage in close and wider reading. Taking the Remains of the Day as a starting point gives students a guide to realize “unreliable narrator” and repetition of the word “trust” at near the end of the story. And these realization would help them to read another Ishiguro’s works and find his own style and thoughts.
著者キーワード
novel
introduction unit
study of writers
Kazuo Ishiguro
長編小説
入門単元
作家研究
カズオ・イシグロ
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2018-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725