教育プログラムの内部質保証に寄与する教学IRとは : 学習の視点を中心に

大学論集 50 号 209-221 頁 2018-03 発行
アクセス数 : 1043
ダウンロード数 : 1022

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
DaigakuRonshu_50_209.pdf 607 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教育プログラムの内部質保証に寄与する教学IRとは : 学習の視点を中心に
タイトル ( eng )
I Institutional Research for Internal Quality Assurance on Educational Program from the Standpoint of Educational Research
作成者
森 朋子
紺田 広明
収録物名
大学論集
Daigaku ronshu: Research in higher education
50
開始ページ 209
終了ページ 221
収録物識別子
[PISSN] 0302-0142
[NCID] AN00136225
抄録
On the occasion of the third cycle of the institutional certified evaluation and accreditation, this research examines internal quality assurance for improving educational study with properly selected evaluation objectives and focuses on internal quality assurance in the educational program or curriculum for undergraduate students rather than systematic quality assurance of the entire university.
The study concludes with five features suitable for institutional research (IR): 1) strengthening the evaluation function of the educational program; 2) consistently assessing the qualities and abilities as a school corporation; 3) advanced evaluation making full use of expertise in statistical analysis; 4) developing systems to support the students own identity; and 5) collaboration between faculty and teachers across departments. As an IR project, the study also demonstrates in reviewing and improving the curriculum through the decision tree analysis, collaboration with faculty and the education development support center.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学高等教育研究開発センター
発行日 2018-03
権利情報
Copyright (c) 2018 by Author
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0302-0142
[NCID] AN00136225