高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップ : 国際シンポジウムの記録を基礎に

アクセス数 : 1027
ダウンロード数 : 418

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
RIHE142.pdf 8.73 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップ : 国際シンポジウムの記録を基礎に
タイトル ( eng )
Strategic Utilization of Data and Academic Leadership in Higher Education: Summary Report of the International Symposium
作成者
鳥居 朋子
岡田 有司
杉本 和弘
髙橋 哲也
Hiely-Rayner Matieu
深堀 聰子
Merz Soon
収録物名
高等教育研究叢書
Reviews in higher education
142
収録物識別子
[NCID] AN10185602
抄録
This report is a summary of the International Symposium, which was held on January 20, 2017 at the Tokyo International Exchange Center. The theme of the Symposium was “Strategic Utilization of Data and Academic Leadership in Higher Education,” and the presentations addressed the current situation and challenges regarding data utilization and academic leadership in higher education in Japan, the United Kingdom, and the United States. To explore ways to advance educational management, the speakers examined four key questions: 1) How can one translate data into actionable information for appropriate decision-making?; 2) How should the results of data analysis be shared with colleagues for evidence-based educational enhancement?; 3) How can “top-down” and“bottom-up” approaches be harmonized to create a climate favorable to the development of quality culture based on evidence?; and 4) What does positive leadership over strategic utilization of data look like?
Based on the key questions stated above, the first lecture reported and analyzed the results of a national survey on institutional management systems in Japanese universities; the second examined the current status of the United Kingdom’s information management systems in higher education; the third presented strategic utilization of data and institutional research at Kingston University; The fourth detailed the information management system in the state of Texas in America; and the fifth reported the relationship between strategic data utilization and academic leadership in Austin Community College. Finally, implications for strategic data utilization and academic leadership in higher education in Japan were discussed among the Symposium participants.
内容記述
序:高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップをめぐる問題状況
−国際シンポジウムの趣旨より− 鳥居 朋子… 1

第1章 日本の大学における教育情報マネジメントの現状と課題
−教育情報マネジメントの4つの側面に注目して− 岡田 有司… 5

第2章 英国高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップの状況
1節 英国高等教育における情報マネジメント・システム 杉本 和弘・高橋 哲也… 17
2節 キングストン大学におけるIRデータの戦略的活用 Matieu Hiely-Rayner… 27

第3章 米国高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップの状況
1節 米国高等教育における情報マネジメント・システム:テキサス州の事例に注目して
深堀 聰子… 35
2節 オースティン・コミュニティカレッジにおける IR データの戦略的活用とリーダーシップ
Soon Merz… 45

まとめ:高等教育における戦略的データ活用とリーダーシップの意義−現状と課題−
鳥居 朋子・杉本 和弘… 55

国際シンポジウム参考資料
1. 案内ポスター
2. 当日配布資料
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 図書
出版者
広島大学高等教育研究開発センター
発行日 2018-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISBN] 978-4-86637-008-8
[NCID] AN10185602