中日漢字の形態・音韻類似性が中国人上級日本語学習者の日本語漢字単語の口頭翻訳課題に及ほす影響
この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.15027/45598
ID | 45598 |
本文ファイル | |
別タイトル | The Effect of Orthographical and Phonological Similarities between Chinese and Japanese in an Oral Translation Task with Japanese Kanji-Words
|
著者 | |
キーワード | 中国人上級学習者
漢字単語
形態・音韻類似性
口頭翻訳課題
聴覚呈示事態
|
NDC |
教育
|
抄録(英) | The present study investigated the effect of orthographical and phonological similarities between Chinese and Japanese in an oral translation task with Japanese kanji words. The participants were asked to translate spoken Japanese kanji words into spoken Chinese. The results showed that two translation routes were used by the participants. With both high- and low-phonological-similarity words, a facilitatory effect of orthographic similarity was observed; with low-orthographic-similarity words. an inhibitory effect of phonological similarity was seen. These results suggest that in word translation, orthographic similarity exerts a similar effect in both comprehension and production. whereas phonological similarity has a different effect in comprehension and production.
|
掲載誌名 |
広島大学日本語教育研究
|
号 | 25号
|
開始ページ | 9
|
終了ページ | 15
|
出版年月日 | 2015-03-25
|
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
|
ISSN | 1347-7226
|
NCID | |
言語 |
日本語
|
NII資源タイプ |
紀要論文
|
広大資料タイプ |
学内刊行物(紀要等)
|
DCMIタイプ | text
|
フォーマット | application/pdf
|
著者版フラグ | publisher
|
権利情報 | Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
|
部局名 |
教育学研究科
|
他の一覧 |
過去1年のアクセス数 : ? 件
過去1年の本文閲覧数 : ? 件
今月のアクセス数 : ? 件
今月の本文閲覧数 : ? 件