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ID 45475
本文ファイル
別タイトル
Developing Inference and Reasoning Using Science Textbooks for Elementary School: A Case Study Focused on the Unit‘Chemical Properties of Aqueous Solutions’ in Sixth Grade Science
著者
内海 志典
キーワード
小学校理科
教科書
問題解決の過程
推論すること
水溶液の性質
Elementary School
Science Textbooks
Process of Problem Solving
Reasoning and Inferring
Chemical Properties of Aqueous Solution
NDC
教育
抄録
小学校理科の教科書で取り扱われている観察,実験において,8段階で構成される問題解決の過程の「予想・仮説の設定」と「考察」において,「推論すること」に焦点をあてて,小学校第6学年の単元「水溶液の性質」を事例として分析をした。観察,実験において,教師が児童に対して望ましい指導をするためには,教科書の構成については,次の4点が示唆された。(1)「問題の把握・設定」における「問い」は,疑問詞を用いると,「問い」の焦点化を図ることができる。(2)「予想・仮説の設定」と「考察」は,それぞれを「問題の把握・設定」と正対させることで,「推論すること」が明確となる。(3)「予想・仮説の設定」では,直前に行われる「観察・実験」が「自然事象への働きかけ」として機能すると,「推論すること」がより可能となる。(4)「考察」は,「観察・実験」及び「結果の整理」との関連がつくられることで,「推論すること」が可能となる。
抄録(英)
This study explores the eight-step process of problem solving in elementary school science textbooks, with a focus on inference and reasoning. The results showed that inferential ability can be developed by setting up the assumption or the hypothesis before the observation and experiment, and reasoning ability can be developed in discussion after the observation and experiment.
This study has four implications for textbook development. First, problems can be identified and set up using interrogative words. Second, inference can be developed by setting up the assumption or the hypothesis, and reasoning can be developed through discussion that refers back to the stage of identifying and setting up a problem. Third, observation and experimentation can be used as introductions when they are conducted just before the inference stage. Fourth, reasoning can be developed through discussion by making links with the observation and experiment and by assembling the results.
掲載誌名
初等教育カリキュラム研究
6号
開始ページ
1
終了ページ
16
出版年月日
2018-03-31
出版者
初等教育カリキュラム学会
ISSN
2187-6800
NCID
言語
日本語
NII資源タイプ
学術雑誌論文
広大資料タイプ
学術雑誌論文
DCMIタイプ
text
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
publisher
権利情報
Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
部局名
教育学研究科
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