教員評価制度における成果報酬に連動した勤務評価の特徴 : A県を事例として

学習開発学研究 11 号 67-76 頁 2018-03-16 発行
アクセス数 : 1238
ダウンロード数 : 326

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
JEducSci_11_67.pdf 7.58 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教員評価制度における成果報酬に連動した勤務評価の特徴 : A県を事例として
タイトル ( eng )
Characteristics of work evaluation linked to outcome compensation in teacher evaluation system: Case of prefecture A
作成者
諏訪 英広
髙谷 哲也
湯藤 定宗
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
11
開始ページ 67
終了ページ 76
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this paper is to clarify the characteristics and problems of the outcome compensation system in teacher evaluation of A prefecture as a preliminary study of research on " degree of consent" of the outcome compensation system. The findings obtained are as follows. There are "reflecting on pay raise after 10 years experience training-protection of young teachers ", " evaluation group consisting of all faculty members excluding managers ", and " grouping of upper grades ·avoidance of fixation of upper grades by discretion of principal·"as characteristics of the outcome compensation system of A prefecture. There are " uncertainty of negotiation/ decision process ", " inconsistency with faculty members' view of teachers and self-esteem ", "vulnerability of manager' s evaluating ability and fairness / fairness ", " alteration of collaboration and collegiality in faculty staff group , "" decline of motivation by deviation from self evaluation and promotion of business ", " unreasonableness of segment selection by mixing position and job category" and" immobilization of upper grades in case "as problems of outcome compensation system in A prefecture. Finally, we presented the problems and perspectives concerning future survey research with a view on "degree of consent ".
著者キーワード
teacher evaluation
outcome compensation system
degree of consent
教員評価
成果報酬制度
納得度
内容記述
本研究は,平成29年度公益財団法人日本教育公務員弘済会本部奨励金及び JSPS:17K04623の助成を受け,実施されたものです。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2018-03-16
権利情報
Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X