説明的文章の「筆者」概念と知識に関する検討 : 小学校中学年における自然科学的な説明文教材を例として

アクセス数 : 762
ダウンロード数 : 969

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_66_75.pdf 1.13 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
説明的文章の「筆者」概念と知識に関する検討 : 小学校中学年における自然科学的な説明文教材を例として
タイトル ( eng )
The “Author Concept” and Knowledge of Expository Texts: The Case of Expository Texts about Natural Science in Elementary Schools
作成者
正木 友則
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
66
開始ページ 75
終了ページ 82
抄録
The purpose of this paper was to develop a framework for the “author concept” of expository texts from a perspective of “knowledge”. The developed framework has the following four features: (1) the author and reader are scientists; (2) the author belongs to the academic world as a producer of knowledge and he/she explains it to the reader belonging to the life world; (3) the author explains this to the reader belonging to the life world as a mediator of the academic world and the life world; and (4) the author and reader belong to the life world in the life world. I used this framework to examine expository texts on natural science used by third and fourth grade elementary school students.
著者キーワード
expository text
author concept
epistemology
説明的文章
「筆者」概念
認識論
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2017-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725