日本・マレーシアの中・高等学校英語教科書比較研究 : 関係代名詞の用法分析を通して

学校教育実践学研究 23 巻 49-56 頁 2017-03-22 発行
アクセス数 : 1353
ダウンロード数 : 571

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_23_49.pdf 1.01 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
日本・マレーシアの中・高等学校英語教科書比較研究 : 関係代名詞の用法分析を通して
タイトル ( eng )
A Comparative Study of the Uses of English Relative Pronouns Found in Some Japanese and Malaysian Secondary School English Textbooks
作成者
入船 弘毅
梅木 璃子
清水 奈美
高木 大誠
張 子鳳
堀本 陽平
Sudirman
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
23
開始ページ 49
終了ページ 56
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this project report is to make a small corpus of relative clauses found in some Japanese junior/senior high EFL textbooks and Malaysian senior high ESL textbooks, and to examine the distribution and features of the use of relative clauses in them. English relative clauses follow the head noun, which is true in most European languages; in contrast, Japanese, Chinese, and Korean all require that the relative clauses occur before the head noun, so native speakers of these Asian languages will have some difficulty in grasping this fundamental syntactic difference in learning English. Considering that a textbook is the single most important resource of input for learners, it will be of vital importance to know what kinds of usage samples are available for learners through textbooks. In this study, sentences using relative clauses were collected from the analyzed textbooks and over 1,000 samples were collected and categorized based on the categories provided by Ellis (1994). As a result, this study identified similarity in terms of the frequency and features of relative clauses used in both countries’ English textbooks and also gave evidence of influence on Japanese students’ writings in English.
著者キーワード
relative pronouns
textbook comparison
Japanese and Malaysian English textbooks
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2017-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493