特別支援学校用教科書『くらしに役立つ 社会』の分析(Ⅱ) : 歴史的内容 : 学習困難の研究(3) <原著>

アクセス数 : 1813
ダウンロード数 : 2583

今月のアクセス数 : 13
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
CSNERP_13_27.pdf 1000 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
特別支援学校用教科書『くらしに役立つ 社会』の分析(Ⅱ) : 歴史的内容 : 学習困難の研究(3) <原著>
タイトル ( eng )
An Analysis of the Social Studies Textbooks for Special Needs Schools “Useful for Everyday Living” (II) : Contents of History : A Study of Learning Difficulties Part 3 <Original Article>
作成者
横山 千夏
渡邉 巧
能見 一修
若原 崇史
宛 彪
収録物名
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University
13
開始ページ 27
終了ページ 39
抄録
本研究は,本来の教育の理念を回復するために,特別支援教育の使命と理念である,“誰もがわかる,誰もが学ぶことができる”ことに学び,教育の新たな創造をめざすための予備的研究である。本研究では,つまずきは誰もが持っている教育の状態であり,特別に支援が必要な子どもだけではない。すべての子どもがつまずく可能性を持っている,と考え,学校の授業や活動においてすべての子どもたちが支障なく学ぶことができる状態を作り出すことが必要だろう,と仮定し,研究を進めている。

本稿は,第3稿として,研究の目的と仮説を確認したのち,歴史的内容に焦点を当て,“特別支援学校”用社会教科書(『くらしに役立つ 社会』東洋館出版社,2007,以下,本教科書と略す)を“通常”学校用社会科歴史教科書と比較し,研究仮説の妥当性を検討する。  

考察の結果,特定の視点による現在と結び付けた歴史の学習と,独立し,網羅的に配列した歴史の学習という歴史学習の違いが明らかになった。歴史の学習には基本的に,学習者の現在の生活と時間的な隔たりがある。その隔たりが歴史的内容の抽象性を高め,学習困難を生む可能性がある。しかし,本教科書のように,歴史的内容を現在学習者が生活している場所(地理)や社会のシステム(公民)と関連付けることによって,歴史的内容の抽象性を緩和するように工夫することができる。
This research is the preliminary study to aim at educational new creation especially which are the mission of the special support education,“ everyone can know and everyone can learn.” to restore an idea of the original education. In this research failure is in the educational state everyone has, not only the child who needs support especially. Our research team is thinking a possibility that all children fail and learning difficulty to have, supposes that it will be necessary to create the states that all children can learn without a trouble in a class and the activity of the school and push forward a study.  

This paper is the third consideration. It at first confirms the purpose of a study and the hypothesis, compares the Social Studies Textbook for the Special School“ Useful for Everyday living” and social studies textbooks for“ usual” middle school focused on historical contents and considers the validity of the research hypothesis.  

As a result of consideration, we found independent with learning of the history that it joined together now by the specific viewpoint, and a difference of the history learning called the learning of the history that we arranged cyclopedically became clear. Learning of the history has life as of one of a learner and time difference basically. The difference makes the abstractness of historic contents it and may produce learning difficulty. However, we can devise it by connecting historic contents with a place (geography) and a social system (citizen) that a learner lives like this textbook now to relax the abstractness of historic contents.
著者キーワード
特別支援学校用教科書
社会科教育
歴史
学習困難
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
発行日 2015-03
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-5406
[NCID] AA12383831