中学校技術科の教師用指導書に記載される学習活動の分析 : 内容構成に基づく授業展開と技術的素養を育成する学習場面

学校教育実践学研究 20 巻 53-62 頁 2014-03-21 発行
アクセス数 : 1228
ダウンロード数 : 557

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_20_53.pdf 375 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学校技術科の教師用指導書に記載される学習活動の分析 : 内容構成に基づく授業展開と技術的素養を育成する学習場面
タイトル ( eng )
An Analysis of Learning Activities in a Technology Education Textbook for Teachers : Learning Process Based on Contents Framework and Learning Scene to Develop Technological Literacy
作成者
濱本 健吾
小栗 健永
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
20
開始ページ 53
終了ページ 62
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study analyzed the learning activities in a textbook on technology education for teachers, in order to examine the learning processes and learning scenes detailed therein. Results of analyzing learning process, primary learning activity found each contents framework. Other learning activities designated to be related to complementary in learning process. Results of analyzing learning scene, 14 learning scenes, among them "Scene to recognize the impact on social life and progress of technology" and "Scene to devise methods and procedures for proper results," could be identified through the classification of the learning activities.
著者キーワード
teachers' textbook
learning process
leavening scene
technological literacy
内容記述
学術研究助成基金助成金基盤研究C:「技術的素養を習得・涵養する学習過程のモデル化に関する理論的・実践的研究」:研究課題番号24501101の助成による
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2014-03-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493