話し合い学習指導に関する基礎的研究 : 話し合いを対象化する活動を取り入れた実践の分析を中心に

アクセス数 : 1043
ダウンロード数 : 860

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
話し合い学習指導に関する基礎的研究 : 話し合いを対象化する活動を取り入れた実践の分析を中心に
タイトル ( eng )
A Fundamental Study on the Education of Discussion : Focus on the analysis of the practice that adopts the activity to objectify discussion
作成者
上山 伸幸
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
62
開始ページ 143
終了ページ 150
抄録
In this paper, I considered about the method of teaching discussion in Japanese class. In this case, I focused on the analysis of the practice that adopts the activity to objectify discussion. First, I collected the practice examples at elementary school and junior high school.These were written by Nisiue (2011), Sumida and Morita (2009), Sakamoto (2004), Katsumura (1998), Yamamoto (2003), and Yamamoto (2009). Then I analyzed them in the following viewpoints: (1) learning contents, (2) relation between learning contents and teaching mediums, (3) way of showing instructional material, (4)teaching process. Thorough this study, I pointed out that (a) the activity to objectify discussion can teach some contents to develop learner's discussion ability, (b) teachers should select applicable media from video, voice record or transcript, (c) teachers should show the good study material with point of view, (d) teachers should set the activity timely in teaching process in concert with instructional goal.
著者キーワード
discussion
learning activity
metacognition
backward monitoring
話し合い
学習活動
メタ認知
事後モニタリング
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2013-12-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725