数学の学習に困難を示す中学生への認知カウンセリング : 計算問題に関する援助を通して

学校教育実践学研究 19 巻 29-36 頁 2013-03-21 発行
アクセス数 : 1380
ダウンロード数 : 252

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_19_29.pdf 328 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
数学の学習に困難を示す中学生への認知カウンセリング : 計算問題に関する援助を通して
タイトル ( eng )
A cognitive counseling for a junior high school student with weakness in mathematics : An instruction in the numerical calculation.
作成者
田中 紗枝子
池田 丈世
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
19
開始ページ 29
終了ページ 36
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This paper is a case report of cognitive counseling for a junior high school student. Authors instructed a second year female student who had a difficulty in the calculation of positive and negative number and the linear equation. We first instructed the way of calculating, and second we taught how to deal with letters which represent constants in the equation. In addition, the instruction of writing intermediate expressions to reach the lesson induction was conducted. By these instructions, her performances of calculation have improved, and she has been able to use intermediate expression effectively. Moreover, a way of dealing with mathematics became more positive. There were some fields, however, where her understanding has not reached sufficient level by our treatment. It is necessary to improve the method of intervention, - for example, starting with the instruction in the procedure of calculation, depending on the level of understanding of a client.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2013-03-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493