体育における中学生のメタ認知の実態に関する調査研究 : 質問紙の開発の試み

アクセス数 : 1311
ダウンロード数 : 2074

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
体育における中学生のメタ認知の実態に関する調査研究 : 質問紙の開発の試み
タイトル ( eng )
A survey Study on the Actual Condition of Metacognition of Junior High Schools during Classes of Physical Education : An attempt to develop a questionnaire
作成者
花谷 祐輔
柿手 祝彦
嘉数 健悟
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
60
開始ページ 237
終了ページ 242
抄録
The purpose of this study was to develop a questionnaire which could provide a real picture of one's metacognition during classes of physical education. The questionnaire was carried out with junior high school students (N=214), and factor analysis was conducted on the data collected in the survey. The analysis revealed that there were three factors related to metacognition during physical education classes: 'self-reflective thinking,' 'clarification of one's thought through interactions with others,' and 'self-reflective thinking through interactions with others.'
著者キーワード
physical education
metacognition
questionnaire
体育
メタ認知
質問紙
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2011-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725