原子爆弾に対するイメージの検討

学校教育実践学研究 17 巻 175-181 頁 2011-03-20 発行
アクセス数 : 1181
ダウンロード数 : 207

今月のアクセス数 : 11
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_17_175.pdf 792 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
原子爆弾に対するイメージの検討
タイトル ( eng )
The examination of the image against atomic bomb
作成者
明賀 裕紀
森 俊郎
石井 眞治
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
17
開始ページ 175
終了ページ 181
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to examine the dimensional structure which forms image of atomic bomb. We clarified how prosocial behaviors effect the image against atomic bomb. Participants (N=71; university students) were completed two questionnaires: developed scale on the image of atomic bomb and prosocial behavior scale. The findings were as following. The dimensional structure of the image against atomic bomb consists of four aspects, "potency", "feeling", "harm", and "cruel". In addition, we examined effects of the prosocial behaviors to form image of atomic bomb. We clarified how the prosocial behaviors effect forming each image against atomic bomb. We found that statistical significance between students with high level of prosocial behavior and students with low levels of prosocial behavior in terms of potency and feeling. There were no statistical significance between two groups in terms of harm and cruel. On the basis of the results of this study, we discussed the problems of the future of the peace education.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2011-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493