クラス会議が問題解決能力に及ぼす効果 : HKISでの実践を例として

学校教育実践学研究 16 巻 37-44 頁 2010-03-20 発行
アクセス数 : 1335
ダウンロード数 : 352

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_16_37.pdf 486 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
クラス会議が問題解決能力に及ぼす効果 : HKISでの実践を例として
タイトル ( eng )
How Does Classroom Meeting Effect on Children's Problem Solving Skill. Focusing on Hong Kong International School.
作成者
山崎 茜
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
16
開始ページ 37
終了ページ 44
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The article explores some of the effects on classroom meeting by quality analysis. The authors adopted need-hierarchy theory to analyze dialogs in classroom meeting. As a result, the frequency of teacher's utterance decreased, and the frequency of children's utterance increased. Then, the quality of children's utterance changed from lower need-hierarchy to upper need-hierarchy.
著者キーワード
classroom-meeting
problem solving skill
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2010-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493