体育授業における 「自己教育力」に関する基礎的研究 : 子どもの主体性を引き出すプロセス的アプローチの可能性

アクセス数 : 914
ダウンロード数 : 607

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
体育授業における 「自己教育力」に関する基礎的研究 : 子どもの主体性を引き出すプロセス的アプローチの可能性
タイトル ( eng )
Fundamental Study on Cultivating Students "Ability To Learn and Think Independently By and For Oneself" In Physical Education : Concerning on process approach toward active learning of student
作成者
諾日布 斯仁
孫 堅
代 俊
張 紅岩
索 燁
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
58
開始ページ 275
終了ページ 281
抄録
The purpose of this study is to clarify the conditions in order to improve the "Ability to learn and think independently by and for oneself" in a physical education class. The main results are as follows; (1) Three types of teaching methods, "Traditional Approach - Process Approach - Open Approach" are similar to three types of learning, "Acquiring - Utilizing - Inquiring". (2) Teaching Theory of OKADA Kazuo's PE class, based on Process Approach, is the most promising method toward Active Learning of student. (3) The system of formulated Learning Contents in terms of learner's side is essential, in order to set up the effective teaching stage for "Acquiring - Utilizing - Inquiring".
著者キーワード
active learning of student
"ability to learn and think independently by and for oneself"
process approach
子どもの主体性
自己教育力, プロセス的アプローチ
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2009-12-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725