積極的にコミュニケーションを図ることを支援する教材開発 : Yes/No疑問文に対する応答文に見られるコミュニケーション持続方略

広島外国語教育研究 4 号 97-106 頁 2001-03-31 発行
アクセス数 : 1271
ダウンロード数 : 174

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
h-gaikokugokenkyu_4_97.pdf 551 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
積極的にコミュニケーションを図ることを支援する教材開発 : Yes/No疑問文に対する応答文に見られるコミュニケーション持続方略
タイトル ( eng )
Designing Teaching Materials to Facilitate Active Communication : Analysis of Discourse Expansion Strategies in Answers to Yes/No Questions in Senior High School English Textbooks in Japan
作成者
収録物名
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
4
開始ページ 97
終了ページ 106
収録物識別子
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
抄録
The present article analyzes six senior high school English Oral Communication A textbooks in Japan to examine the availability of models to facilitate active communication. In Communicative Language Teaching, much has been said about the importance of fostering willingness to communicate; however, there has been relatively little discussion about how to put the learner's communicative intention into actual performance and also how to maintain the discourse by expressing ideas. It seems to have been taken for granted that learners can come up with ideas to express themselves once they have obtained basic structural competence. The question I would like to consider here is whether teaching materials offer sufficient models of discourse expansion strategies. Focusing on the answers to Yes/No questions, this paper classifies the kinds of statements or additional information likely to empower learners' discourse expansion strategies.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学外国語教育研究センター
発行日 2001-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332