「交流理論」は学習者に何をもたらすか : 「批評的読み」の基礎としての「審美的読み」

アクセス数 : 1365
ダウンロード数 : 1181

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
「交流理論」は学習者に何をもたらすか : 「批評的読み」の基礎としての「審美的読み」
タイトル ( eng )
What does "Transactional Theory" Achieve for Students? : "Aesthetic Reading" as the basis of "Critical Reading"
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
57
開始ページ 107
終了ページ 116
抄録
In this paper, through examining the "Transactional Theory" by Louise M. Rosenblatt, I explored about the relationships the "critical reading" and the "aesthetic reading" in reading education. Any suggestions for teaching reading were pointed out as follows; (1) the "aesthetic reading" is not only for involvement-engagement in literary texts but also for making "reading engagement" in every texts and for making active readers. (2) Since the aesthetic reading is the basis of student's abilities for doing critical reading, we should elucidate their "aesthetic" stance at the first time of reading any texts in our reading classrooms. (3) To reciprocate between the aesthetic stance and the efferent (or analytical) stance would be important as the basis of any reading activities.
著者キーワード
aesthetic reading
critical reading
Rosenblatt
transactional theory
reading engagement
審美的読み
批評的読み
ローゼンブラット
交流理論
読むことへの関与
NDC分類
文学 [ 900 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2008-12-26
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725