戦後理科教育改革関係資料の研究(Ⅲ)

アクセス数 : 997
ダウンロード数 : 360

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
AA11618554_56_93.pdf 1.15 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
戦後理科教育改革関係資料の研究(Ⅲ)
タイトル ( eng )
A Study of Documents and Records Concerning Science Education Reform in Postwar Japan (III)
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
56
開始ページ 93
終了ページ 102
抄録
The purpose of this paper was to make clear the trend of science education refotm in postwar Japan. In those days, Fumiyoshi Oshima (1894-1986) Who worked at the textbook bureau in the Ministry of Education played an important role in the compilation of textbook and the preparation of courses of study. So through the study of documents and records in F.Oshima's possenssion, the following results were reached: (1) The Ministry of Education reformed science education in the democratic ways. (2) According to the researches on the actual condition, the Ministry of Education tried to make the best use of them in order to design the objects and contents for the new science education. (3) In early postwar Japan, the circumstances surrounding schools had a good grounding in spreading the new science education.
著者キーワード
Fumiyoshi Oshima
Science Education Reform
F. Oshima Records
大島文義
理科教育改革
大島文義文書
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-12-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554