文学の授業における「主観」と「協働(コラボレーション)」 : デヴィッド・ブライヒの理論展開を手がかりとして
この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.15027/18161
ID | 18161 |
本文ファイル | |
別タイトル | Subjectivity and Collaborations in the Classrooms of Literature : From some considerations on David Bleich's Explorations in Reading and Interpretation
|
著者 | |
キーワード | 主観
主観批評
協働
文学教育
ブライヒ
Subjectivity
Subjective Criticism
Collaboration
Teaching of Literature
Bleich
|
抄録(英) | Not only prevailing a few reader's interpretation to the whole class, but also eliciting transaction with peers is one of the important conditions for developing learning of reading. Each readers should be revising their own readings and interpretations through such learning processes, and should hold shared meanings on the text or the learning materials in their learning community. In such situations, How we think about the relationship between reader's subjectivity and the collaborations in the learning communities would be crucial problem. Through examining David Bleich's theoretical works, especially subjective criticism and double-perspective theory, the pedagogy of disclosure, the relationship subjectivity and collaboration in the Literature classroom was discussed in this paper. As a conclusion, several suggestions for teaching practice were pointed out.
|
掲載誌名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
|
号 | 50号
|
開始ページ | 105
|
終了ページ | 114
|
出版年月日 | 2002-02-28
|
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
ISSN | 1346-5546
|
NCID | |
SelfDOI | |
言語 |
日本語
|
NII資源タイプ |
紀要論文
|
広大資料タイプ |
学内刊行物(紀要等)
|
DCMIタイプ | text
|
フォーマット | application/pdf
|
著者版フラグ | publisher
|
部局名 |
教育学研究科
|
他の一覧 |
過去1年のアクセス数 : ? 件
過去1年の本文閲覧数 : ? 件
今月のアクセス数 : ? 件
今月の本文閲覧数 : ? 件