観察・実験活動とメタ認知的技能の関係 : 結晶作成課題を用いた場合
この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.15027/18151
ID | 18151 |
本文ファイル | |
別タイトル | Relations between the experiment and metacognitive skills : A case of crystal task
|
著者 | |
キーワード | 観察・実験
メタ認知的技能
SEM
結晶作成課題
experiment
metacognitive skills
SEM
crystal task
|
NDC |
教育
|
抄録(英) | The purpose of this study is to examine the structural relationship between student experiment and some metacognitive skills: planning, checking, and monitoring their own work. In order to measure those skills, the investigator sets each 39 grade 8 student the task to make out an aluminous crystal for him or herself. The investigator, then, scores the design of the experiment, the product (an aluminous crystal), and written report in terms of interpreting data, revising the experiment, and controlling variables. The result of the analysis, using the Structural Equation Modeling (SEM), supported the direct effect of the designing skills on data interpretation and revising, the direct effect of the scientific knowledge on data interpretation, and the direct and indirect effect of interpreting data on the product, mediated by revising the experiment and controlling variables.
|
掲載誌名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
|
号 | 50号
|
開始ページ | 17
|
終了ページ | 23
|
出版年月日 | 2002-02-28
|
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
ISSN | 1346-5546
|
NCID | |
SelfDOI | |
言語 |
日本語
|
NII資源タイプ |
紀要論文
|
広大資料タイプ |
学内刊行物(紀要等)
|
DCMIタイプ | text
|
フォーマット | application/pdf
|
著者版フラグ | publisher
|
部局名 |
教育学研究科
|
他の一覧 |
過去1年のアクセス数 : ? 件
過去1年の本文閲覧数 : ? 件
今月のアクセス数 : ? 件
今月の本文閲覧数 : ? 件