情報通信技術を介した協調学習支援システムの問題点と今後の課題 : 生徒ひとりひとりに焦点を当てたシステム開発に向けて

アクセス数 : 986
ダウンロード数 : 190

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
KJ00004389270.pdf 612 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
情報通信技術を介した協調学習支援システムの問題点と今後の課題 : 生徒ひとりひとりに焦点を当てたシステム開発に向けて
タイトル ( eng )
Problem and New Approach of CSCL (Computer Supported for Collaborative Learning) Systems : Focusing on Individual Learners
作成者
吉岡 敦子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
52
開始ページ 59
終了ページ 64
抄録
The present paper reviews recent studies of CSCL (Collaborative Supported for Collaborative Learning) systems, discusses its problems, and proposes a new approach for its improvement. CSCL systems promote group interaction, enhance a learner's communication skill, and facilitate a learner's knowledge-building. The current CSCL systems focus on the effect of the interaction among group members on a group's performance, but not the effect of the individual learner's abilities on the group interaction and/or performance. In future research, it will be necessary to develop further the interface of CSCL systems which promotes the individual learner's learning and cognitive abilities, and to examine the effect of the new interface on the group interaction and performance. Self-regulated learning skills, which are required when using CSCL systems, would be one of the individual learner's abilities promoted in new CSCL systems.
著者キーワード
CSCL(協調学習支援システム)
システム開発
CSCL (Computer Supported for Collaborative Learning)
system development
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2004-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554