小学校教員を目指す学生のTeacher Talkに関する気づきの変容
Use this link to cite this item : http://doi.org/10.15027/48909
ID | 48909 |
file | |
title alternative | Changes in Pre-Service Elementary School Teachers’ Awareness of “Teacher Talk”
|
creator |
Hatai, Rie
|
subject | Teacher Talk
教員養成
明示的指導
Teacher Training
Explicit Instruction
|
abstract | 本研究は小学校の英語授業において,児童に向けて英語で語りかける際に,児童が英語を理解することができるように指導者が講じる支援(Teacher Talkの工夫)について,実際の授業映像の分析を通して学生がどの程度気づくことができるのか,またTeacher Talkについての明示的な指導を受けた後には,気づきに変容が見られるのかを検討した。その結果,学生は指導を受ける前の段階では,目に見えるジェスチャーや母語の使用以外の工夫にはほぼ気づくことができず,Teacher Talkについての指導が必要であることが示唆された。Teacher Talkについて学んだ後には,これまで気づくことができなかった「言いかえ」や「声の使い方」等への気づきが生まれ,ほぼ全員に「気づくことができるカテゴリーの増加」という点において成長が見られた。
|
abstract | This paper aims to investigate the understanding of Teacher Talk techniques by pre-service teachers studying at a graduate school and to examine how their understanding changed after receiving explicit instructions about Teacher Talk. It was found that prior to receiving the instructions, the students were not able to notice anything other than visual gestures and the use of their mother tongue. However, after receiving the instructions on Teacher Talk, they noticed techniques of which they had previously been unaware, such as how to “rephrase” or “use voices” to convey messages. Thus, growth was observed in almost every participant.
|
description | 本研究はJSPS科研費JP16K02964の助成を受けたものである。
|
journal title |
Journal of elementary education and curriculum
|
issue | Issue 8
|
start page | 37
|
end page | 48
|
date of issued | 2020-03-31
|
publisher | 初等教育カリキュラム学会
|
issn | 2187-6800
|
ncid | |
language |
jpn
|
nii type |
Journal Article
|
HU type |
Journal Articles
|
DCMI type | text
|
format | application/pdf
|
text version | publisher
|
rights | Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会
|
department |
Graduate School of Education
|
他の一覧 |
Last 12 months's access : ? times
Last 12 months's DL: ? times
This month's access: ? times
This month's DL: ? times