このエントリーをはてなブックマークに追加
ID 45807
file
title alternative
A study on inconsistency and its factors between “economy” studied at the Japanese high school and the actual social-economic systems
creator
Suetani, Shouta
subject
高校で学ぶ「経済」
公民科
「現代社会」
“Economy” learned at the Japanese high school
Civics
“Contemporary Society”
NDC
Education
abstract
本研究は、まず、高等学校公民科「現代社会」において学習する「経済」の内容について、教科書や高校生向けの用語集、大学入試センター試験における出題設問数、他教科との関連から点検した。また、高校生向けの用語集ならびにセンター試験出題設問数と教科書掲載語句数の相関についても明らかにした。その結果、教科書掲載語句数と用語集掲載語句数ならびに用語集掲載語句数とセンター試験出題設問数については、有意な正の相関が見られたものの、教科書掲載語句数とセンター試験出題設問数については、有意差が認められなかった。
そのうえで、「実社会・実生活」との間にどのような乖離(偏り)が生じているかについて、分野を限定し、入手可能な客観的資料を用いて可能な限りの検討を行った。その結果、公民科での学習は、あくまで基本的な法律や権利・義務といった事柄に留まっている部分が見られたり、取り扱っている分野に偏りがあったりする傾向が明らかとなった。さらに、その乖離(偏り)が生じる要因として、教員養成、タイムラグ、「経済」を扱うことの難しさの3点から検討した。
abstract
This paper analyzed how “economy” is treated in the authorized “Contemporary Society” textbooks in the Japanese high school.
At first, we extracted key words from these textbooks and compared them with the posted words in a study-aid glossary for high school students and the questions of National Center Test for University Admissions in the last ten years.
Next, we examined inconsistency between “economy” treated in these textbooks and the actual socialeconomic systems using survey findings by the national and local governments and labor union.
At last, we discussed such inconsistency from viewpoints of teacher education programs for “Contemporary Society” in the university, time-lag from the constitution of a government guideline to the authorization of textbooks and their prevalence through all grades, and the problems in the teaching methods.
journal title
The Bulletin of the Center for Research on Regional Economic Systems, the Graduate School of Social Sscience, Hiroshima University
issue
Issue 28
start page
59
end page
81
date of issued
2017-03
publisher
広島大学大学院社会科学研究科附属地域経済システム研究センター
issn
1884-7455
ncid
language
jpn
nii type
Departmental Bulletin Paper
HU type
Departmental Bulletin Papers
DCMI type
text
format
application/pdf
text version
publisher
department
Graduate School of Social Sciences
他の一覧



Last 12 months's access : ? times
Last 12 months's DL: ? times


This month's access: ? times
This month's DL: ? times