教師のための「真正な学び」の研究:第三年次の研究 : 教材研究のための研究論文の読解とその「真正な実践」への活用

学習システム研究 Issue 6 Page 1-12 published_at 2017-03-31
アクセス数 : 1259
ダウンロード数 : 471

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
File
TRDLS-jpn_6_1.pdf 786 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
教師のための「真正な学び」の研究:第三年次の研究 : 教材研究のための研究論文の読解とその「真正な実践」への活用
Title ( eng )
Study on “authentic learning” for school teachers: Research in the third year : Interpretation of academic papers for researching teaching materials, and utilization for “authentic practice”
Creator
Source Title
学習システム研究
Issue 6
Start Page 1
End Page 12
Abstract
 本稿では,共同研究の第三年次の研究のねらいを説明するとともに,価値と知識が交差する領域である社会科公民領域において取り上げられる選挙制度の教材研究を事例にして,政治学領域の論文(著書)読解を行い,教材研究の在り方を検討した。目的は,著書読解,教材研究から公民単元づくりにいたる過程に見られる学びの構造を解明し,研究者の学びの構造を学習者の学びの構造に活用することで,研究者の学びを「真正な学び」に転用する過程を明らかにすることである。
 そのために,加藤(2003)『日本の選挙』を取り上げ,その著書の章節構造,内容構造,学びの構造を,著書読解を通して解明した。その結果,次のことを成果として示すことができた。
(1)著書の章節構造は,主に,小選挙区制と比例代表制という選挙制度の功罪を比較考察している。
(2)著書の内容は,選挙制度に関する議論の仕方と,議論内容の2 つの層からなっている。後者の議論内容としては,制度,思想,理念の3つの関連構造として組織されている。
(3)著者は,選挙の制度,民主主義の思想,社会の在り方に関する理念の3 つの相互関連を認識することが重要であると主張し,制度の詳細な情報だけを追いかけるよりも,3 つの相互関連を追究することを重要視している。
(4)教材研究は,これら(1)から(3)のいずれかに焦点化するが,その決定は,教科観に依存している。(1)は専門内容重視,(2)は教科内容重視,(3)教科目標重視の教科観に依存していることを明らかにした。
This paper describes the aim of the study in the third year of the joint research and reports investigation on how teaching materials should be by interpreting an academic paper (book) in the field of politics taking the example of the electoral system, which is widely addressed in the field of civics (a field of social studies), where values and knowledge intersect. The objective of the study is to reveal the process of converting learning by a researcher into “authentic learning” by clarifying the structure of learning in the process that starts with interpretation of a book and research of teaching materials and ends in preparation of a teaching unit and utilizing the structure of learning by the researcher in the structure of learning by the students.

To achieve the goal, Nihon no Senkyo (Elections in Japan, author: Shujiro KATO, 2003) was investigated and interpreted; and its chapter constitution, content structure and structure of learning were clarified. From the investigation, the following results were obtained.

(1) The chapters of the book are constituted so as to mainly compare and contrast the merits and demerits of the single-seat constituency electoral system and the proportional representation system.
(2) The contents of the book consist of two layers, i.e. methods of discussing the electoral system, and contents of discussion. The latter is organized into the three relevant structures of system, idea and principle.
(3) In the book, the author emphasizes the importance of recognizing the interrelation among the electoral system, ideas of democracy, and principles related to how society is. He also lays importance on pursuing the interrelation of the three rather than tracing detailed information of the system.
(4) Teaching materials should focus on any of (1) to (3), but the decision depends on one’s view on the school subject. The investigation clarified that (1), (2) and (3) lay importance on contents of a special field, contents of the school subject, and aims of the school subject, respectively.
Keywords
論文読解
教材研究
教科観
政治学
学びの構造
Paper Interpretation
Teaching Materials Research
View of School Subject
Politics
Structure of Learning
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
学習システム促進研究センター (RIDLS)
Date of Issued 2017-03-31
Rights
Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2189-9487