このエントリーをはてなブックマークに追加
ID 40479
file
title alternative
Development of exchange activity with the student studying abroad to bring global human resources up : “Independence and positivism” please focus on “challenge spirit”
creator
Morita, Mikaho
Yonekura, Tomohisa
NDC
Education
abstract
本研究は,幼稚園におけるグローバル人材の育成をめざした留学生交流活動を開発することを目的とする。特に,グローバル人材の育成に必要である「主体性・積極性」「チャレンジ精神」に焦点をあてることとする。

開発した交流活動における成果となる子どもの姿は次の通りである。①『日本語が通じない留学生と出会う(主体性・積極性)』場面では,子どもたちと留学生との間で徐々に自然な形でのやりとりが見られた。②『留学生が困った表情をしている(チャレンジ精神)』場面では,子ども自ら留学生にとってよい方法を考え,考えた方法で粘り強くかかわっていた。③『言葉の違いから留学生に自分の思いや考えが伝わらない(チャレンジ精神)』では,自分たちが伝えたいことを身振り手振り,絵や図鑑を用いて伝えようとする姿が見られた。④『留学生から「日本の子どもたちの歌や遊びが知りたい」という話がくる(主体性・積極性,チャレンジ精神)』では,子どもたちが留学生のことを思い,初めてでもすぐに覚えられるものを考えて選ぼうとする姿が見られた。また,日本の歌の踊りをわかってもらえるように見本を見せたり,体に触れたりしながら丁寧に教える姿が見られた。
abstract
Exchange activity with the student studying abroad to bring global human resources up at a kindergarten by this research is being developed. I focus on independence, positivism and challenge spirit required by upbringing of global human resources.

The outcome of a study is as follows. (1) I meet the student studying abroad who can’t speak Japanese. (Independence and positivism) Children were talking with a student studying abroad naturally. (2) A student studying abroad is in trouble. (Challenge spirit) A child is thinking for a student studying abroad and is behaving. (3) Talk isn’t transmitted to a student studying abroad because a word is different. (Challenge spirit) Children moved and it was being explained by a picture and an illustration book. (4) A student studying abroad is saying that he’d like to know Japanese play. (Independence and positivism, Challenge spirit) Easy play was chosen. A sample was being shown and it was being told politely.
journal title
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
issue
Issue 44
start page
185
end page
192
date of issued
2016-03-24
publisher
広島大学学部・附属学校共同研究機構
issn
1346-5104
ncid
language
jpn
nii type
Departmental Bulletin Paper
HU type
Departmental Bulletin Papers
DCMI type
text
format
application/pdf
text version
publisher
department
Attached Schools
Graduate School of Education
他の一覧



Last 12 months's access : ? times
Last 12 months's DL: ? times


This month's access: ? times
This month's DL: ? times