「授業構想力」からワークショップ型校内研修の成果をいかに俯瞰するか : X市中学校保健体育部会の研修を事例として

学校教育実践学研究 25 巻 127-137 頁 2019-03-20 発行
アクセス数 : 931
ダウンロード数 : 418

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_25_127.pdf 1.13 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
「授業構想力」からワークショップ型校内研修の成果をいかに俯瞰するか : X市中学校保健体育部会の研修を事例として
タイトル ( eng )
How to Overview the Outcome of Workshop-Type School Training through “Lesson Planning Ability”: A Case of Teacher Training in Physical Education in X City
作成者
濱本 想子
中川 昂
室本 佳祐
白石 愛
辻 亮太
敖敦 其其格
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
25
開始ページ 127
終了ページ 137
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to overview how physical education teachers at junior high schools can acquire “lesson planning ability” through participation in workshoptype (WS-type) school training. According to this case study, the findings can be summarized in three points: (1) physical education teachers improved in their “lesson planning ability” through preparation of a guidance plan in WS-type school training and in exchange with others. (2) WS-type school training functions as a place to learn theory, a place to output, a place to deepen exchange between teachers, a place to share knowledge, and a place to contribute to the training of teachers’ “lesson planning abilities.” (3) Cooperation with schools, educational committees, and universities is indispensable in order to carry out “subjective, cooperative, and active” WS-type in school training.
著者キーワード
workshop-type school training
lesson planning ability
professional development of physical education teachers
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2019-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493