イギリスの中等地理教科書における防災学習 : 単元「河川と洪水」の分析
学校教育実践学研究 22 巻
79-88 頁
2016-03-22 発行
アクセス数 : 1488 件
ダウンロード数 : 618 件
今月のアクセス数 : 11 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40398
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_22_79.pdf
1.23 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
イギリスの中等地理教科書における防災学習 : 単元「河川と洪水」の分析
|
タイトル ( eng ) |
Education for Disaster Prevention in England : Analysis of Secondary Geography Textbooks
|
作成者 |
阪上 弘彬
村田 翔
杉谷 真理子
佟 亜斎娜
魏 思遥
後藤 雄大
都築 宏幸
孟 瑜
鎌田 祥子
鎌田 祐介
迫 有香
中村 勇介
橋本 訓典
藤本 理志
復本 真利江
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 22 |
開始ページ | 79 |
終了ページ | 88 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
The purpose of this study is to clarify the aims, contents and activities of education for disaster prevention on geographical education in England, by analysis of secondary textbooks. Thereby, we want to contribute the improvement of Japanese geographical education. As a result, we clarified the following: 1) when students study a natural disaster in UK, they learn a plurality of cases including domestic and foreign regions, 2) all textbooks contain activities that students can form attitudes and decide what to do for disaster prevention. On the basis of these results, we suggest improvements of education for disaster prevention. The first is to develop a clear understanding of a natural disaster with multi-area including Japan. The second is to place contents and activities for forming a value relevant to awareness of disaster prevention into Japanese geography textbook. The third is to set an activity to learn practical strategies for disaster prevention in the real world.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2016-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|