英語の多感覚音韻認識プログラムが日本人幼児の英語音韻習得に及ぼす効果
教育心理学研究 Volume 58 Issue 4
Page 491-502
published_at 2010-12-30
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File |
110008440868.pdf
1.25 MB
種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
英語の多感覚音韻認識プログラムが日本人幼児の英語音韻習得に及ぼす効果
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Title ( eng ) |
A Multisensory Program for Teaching English Phonological Awareness Skills to Japanese Children
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Creator |
Yuzawa Miki
Li Sixian
Saito Satoru
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Source Title |
教育心理学研究
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Volume | 58 |
Issue | 4 |
Start Page | 491 |
End Page | 502 |
Abstract |
本研究では,日本語母語者の音韻処理特徴に応じた年少児向けの英語音韻習得方法の効果を検討した。本研究で検討したのは,英語の音素を表現する手段として文字,絵,動作を学習し,それらの多感覚的な手段を用いて英単語の音声を分析したり,音素から英単語の音声に統合したりする活動を行うという方法(多感覚音韻認識プログラム)であった。多感覚音韻認識プログラムに基づいた活動を継続的に行った多感覚認識I(5〜6歳児35名),メディアを用いて,英語の音素や単語の発声,英語の歌の活動を行った音声体験(4〜6歳児26名),音声体験プログラムに続けて,多感覚音韻認識プログラムに基づいた活動を行った多感覚認識II(4〜6歳児22名),同年齢の統制について,英語音韻習得能力の指標となる3つの課題の成績を比較した。その結果,1)多感覚認識IIは,他の群よりも音韻認識課題の成績が良かった。2)多感覚認識I,多感覚認識IIは,統制よりも,また,多感覚認識IIは,音声体験よりも,1音節反復課題の成績が良かった。3)多感覚認識IIは,他の群より非単語反復課題の正答数や音節再生数が多かった。
In the present study, a series of activities was designed in an attempt to improve English phonological learning skills of Japanese children. The activities included analyzing English words into phonemes and blending phonemes into English words using letters, pictures, and actions representing phonemes. The following conditions were compared: (a) Phonological Training I, in which thirty-five 5- to 6-year-olds participated in the activities; (b) Sound Experience, in which twenty-six 4- to 6-year-olds listened to DVDs of English sounds; (c) Phonological Training II, in which twenty-two 4-to 6-year-olds listened to the DVDs and then participated in the activities; and (d) Control, in which 69 children (mean age 6 years 8 months) engaged in no activity related to the program. The children in both of the Phonological Training groups were better at repeating 1-syllable English words out loud than were the children in the Control condition. The children in the Phonological Training II group were better at recognizing phonemes of English words and made more correct responses on English non-word repetition tasks than the children in the other 3 conditions.
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Keywords |
英語
音韻学習
幼児
音韻認識
非単語反復
learning English
phonological learning skills
phonological awareness
non-word repetition
preschool children
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Descriptions |
日本教育心理学会2010年度優秀論文賞受賞論文
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NDC |
Education [ 370 ]
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Language |
jpn
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Resource Type | journal article |
Publisher |
日本教育心理学会
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Date of Issued | 2010-12-30 |
Rights |
日本教育心理学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
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Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0021-5015
[NCID] AN00345837
[NAID] 110008440868
isVersionOf
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