認定こども園におけるカリキュラムの現状と今後の展望 <原著論文>

幼年教育研究年報 35 巻 27-36 頁 2013-07-31 発行
アクセス数 : 1525
ダウンロード数 : 1695

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
AREC_35_27.pdf 957 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
認定こども園におけるカリキュラムの現状と今後の展望 <原著論文>
タイトル ( eng )
The Curriculum for Early Childhood Education and Care Centers : Current Situation and Future Hopes <Original work paper>
作成者
越中 康治
若林 紀乃
松井 剛太
樟本 千里
藤木 大介
上田 七生
長尾 史英
山崎 晃
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
35
開始ページ 27
終了ページ 36
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The aim of the present research is to clarify the current curriculum used by early childhood education and care centers. To achieve this objective, questionnaire surveys were carried out at the early childhood education and care centers in Japan. The results revealed that (1) about 10% of all centers still do not have a curriculum, (2) only 30% of childcare workers are involved in the creation of a curriculum, and (3) over 10% of childcare workers participate in childcare activities without awareness of the curriculum. To ensure and enhance the quality of early childhood education and care, in addition to having a thorough awareness of the curriculum, childcare workers should be encouraged to participate in creating the curriculum.
著者キーワード
early childhood education and care center
integration of kindergarten and nursery school
内容記述
本研究は平成19-21年度科学研究費補助金(種目:基盤研究(C),研究課題番号:19530493,研究題目:乳幼児の発達における児童福祉施設の役割と保育カリキュラムに関する研究,代表者:山崎晃)による助成を受けて行ったものの一部である。
なお,本稿の一部は日本保育学会第62回大会及び日本教育心理学会第51回総会において発表した。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2013-07-31
権利情報
Copyright (c) 2013 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110