道徳的偽善に関する研究 : Lammers (2012)の追試

広島大学心理学研究 17 号 61-68 頁 2018-03-31 発行
アクセス数 : 1371
ダウンロード数 : 1408

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
HPR_17_61.pdf 377 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳的偽善に関する研究 : Lammers (2012)の追試
タイトル ( eng )
Do abstraction and power increase moral hypocrisy?
作成者
阿部 祐也
清末 有紀
幸 千尋
小溝 美湖
田島 幸慈
中村 真優
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
17
開始ページ 61
終了ページ 68
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
Lammers (2012) reported that participants taking an abstract (vs. concrete) view tended to judge the immoral behavior of others more severely than the same behavior performed by themselves (i.e., moral hypocrisy). In the current study, we examined the effects of construal level (i.e., abstract vs. concrete mindset) on moral judgments in a sample of Japanese university students. In addition, we examined the effect of the individuals’ sense of power, which was previously found to influence moral hypocrisy (Lammers et al., 2010); people in powerful roles were found to be more strict in moral judgments of others’ behavior than their own behavior. However, in Experiment 1, we did not observe moral hypocrisy. Instead, regardless of the actors in scenarios, we found that participants in the abstract condition (vs. concrete condition) judged immoral behavior less severely. Moreover, participants with a greater sense of power were more likely to judge immoral behavior severely. The discrepancy between the current findings and those of previous studies might be related to the scenario used in the current study (stealing a bike in a public bicycle parking area). Participants may have been influenced by the concern of being watched by a third party. We conducted Experiment 2 to investigate the effects of the presence of a third party, but found no significant effects. The results are discussed in terms of the construal level manipulations and immoral behavior in the experimental scenarios.
著者キーワード
moral hypocrisy
construal level
a sense of power
内容記述
本論文は,2017年度に広島大学教育学部で開講された心理学課題演習において,第1著者の指導により第2著者から第7著者までが実施した研究をもとに執筆したものである。研究の一部は第2著者から第7著者により中国四国心理学会第73回大会学部生研究発表会において報告された。
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
発行日 2018-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129