中学校理科におけるアーギュメントを用いた考察の精緻化に関する研究

アクセス数 : 1302
ダウンロード数 : 596

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_65_1.pdf 1.1 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学校理科におけるアーギュメントを用いた考察の精緻化に関する研究
タイトル ( eng )
A Study on Method to Refine the Consideration with Argumentation in Lower Secondary School Science
作成者
西野 亘
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
65
開始ページ 1
終了ページ 7
抄録
This study intended to devise a method of teaching science to encourage students to reconsider and refi ne the consideration with argumentation in lower secondary school students and to verify the effect of this method through teaching practice. In order to achieve it, a method of teaching was devised to aim refining the consideration based on the argumentation with viewpoint of fallacy. Then a lesson about “force and pressure” was conducted at a class of 40 first-grade lower secondary school students in order to verify the effect of the teaching method.

The results clarified that the devised teaching method contributed to encourage students to reconsider and refi ne with the viewpoint of fallacy with respect to the students that derived the consideration from the elements such as “data” “argument.”
著者キーワード
Lower Secondary School Science
Consideration
Argument
Lesson Practice
Fallacy
中学校理科
考察
アーギュメント
授業実践
誤謬
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2016-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725