教育実習生の単元を構成する意識 : 中学校理科における地震の学習を例に

中等教育研究紀要 Issue 62 Page 37-42 published_at 2016-03-31
アクセス数 : 1067
ダウンロード数 : 286

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
File
BullTheoryPracticeSecEdu_62_37.pdf 1.24 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
教育実習生の単元を構成する意識 : 中学校理科における地震の学習を例に
Title ( eng )
Research on the Consciousness of Trainee Teachers Composing Units : Learning about an Earthquake in Junior High School Science Class as an Example
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 62
Start Page 37
End Page 42
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
次期学習指導要領改訂に向けた準備や義務教育学校創設等を背景として教員に新たな指導力が求められ,教員研修・養成の在り方も問われている。今回,今後の教育実習指導の在り方を探る一資料として,中学校・高等学校教員免許状(理科)を取得しようとしている教育実習生の教科教育の指導力のうち,単元を構成する意識に着目して実態調査を行った。その結果,単元全体を通して生徒に身に付けさせたいことを明らかにしたり,異校種間の関連を考慮したりして授業計画を行うことの意識が乏しいことが判明した。
The consciousness of trainee teachers, who are going to become science teachers at Japanese junior or senior high schools, composing units was investigated. The results showed lack of viewpoints to compose units: to make aims of units and to relate the units to the students’ learning from elementary school.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2016-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729