英語科における協働的学習による「理解の深まり」について

中学教育 : 研究紀要 Volume 47 Page 77-81 published_at 2016-03-18
アクセス数 : 1465
ダウンロード数 : 857

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
File
JourJrhighEdu_47_77.pdf 605 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
英語科における協働的学習による「理解の深まり」について
Title ( eng )
A way of improving Reading Skills : through Collaborative work
Creator
Suzuki Etsuko
Source Title
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
Volume 47
Start Page 77
End Page 81
Journal Identifire
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
Abstract
本研究の目的は,英文読解において協働的問題解決学習を取り入れることで,内容理解を深めさせる授業を開発することである。授業実践では,物語文の行間を読む際に,推論発問の後で仲間の考えを聞くことで,問いを解決し,問いを新たに生むなど,理解を深める様子が見られた。また,時間いっぱい意見を交わすグループが増えた。さらに,翻訳する際に,心情を考えながら場面に適した言葉を使うようになった。
The aim of this study was to develop effective English lessons through ‘collaborative problem solving.’ In reading activities, it is necessary for students to consider the background of the subject matter and their feelings about it. Through collaborative problem solving in groups, students are able to express their own points of view. Listening to the ideas of other students leads to obtaining a better understanding of the background of the subject matter and cultivating their feelings about it. These activities also help Japanese students develop richer expression in the Japanese language.
Keywords
協働的問題解決
推論発問
読解力
collaborative problem solving
reading skills
English lessons
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属東雲中学校
Date of Issued 2016-03-18
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623