児童の得意な表現を手がかりとした創作活動のための学習材の開発 : ジョン・ゾーンの作曲手法を参照して <論文>

初等教育カリキュラム研究 Issue 4 Page 53-63 published_at 2016-03-31
アクセス数 : 1179
ダウンロード数 : 542

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
JEEC_4_53.pdf 1.21 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
児童の得意な表現を手がかりとした創作活動のための学習材の開発 : ジョン・ゾーンの作曲手法を参照して <論文>
Title ( eng )
Developing Learning Materials to Encourage Self-expression Based on Children's Own Resources of Expression : With Reference to the Compositional Methodology of John Zorn <Article>
Creator
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 4
Start Page 53
End Page 63
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
2015年,筆者は集団での創作活動のための学習材《ステージ》を開発した。本学習材は,参加する児童一人ひとりが得意とする表現を手がかりとして創作活動を行うという特質を持っている。その背景には,現在の小学校音楽科において広く用いられている創作活動のための学習材の多くが,学習指導要領に示された〔共通事項〕を手がかりとしており,参加する児童一人ひとりの持つ表現リソースを顧みていないことへの問題意識があった。開発に際しては,ジョン・ゾーンの作曲手法を参照し,表現を素材とみなして編集する方法を採用した。このような学習材を用いた創作活動には,集団での創作活動の方法知の獲得や協働的問題解決能力の育成などが期待できる。
In 2015, I developed learning material to encourage self-expression. This material, entitled "Stage," was designed as a theater piece based on what children can do well. In my experience, I have noticed that the typical learning materials for music making are rarely based on children's own resources of expression. Rather, they are frequently based only on the "Common Items" of the government curriculum guidelines. In the process of the development of the "Stage," I have drawn on the compositional methodology of John Zorn, specifically his method of editing, in which he regards performance as material. Using the "Stage," children are encouraged to develop their creative processes.
Keywords
創作活動
学習材開発
表現リソース
ジョン・ゾーン
編集
creative music making
developing learning materials
resources of expression
John Zorn
editing
Descriptions
本論文および開発された学習材は,JSPS科研費15K04501の助成を受けたものである。
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
Date of Issued 2016-03-31
Rights
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299