このエントリーをはてなブックマークに追加
ID 39406
本文ファイル
別タイトル
Developing Learning Materials to Encourage Self-expression Based on Children's Own Resources of Expression : With Reference to the Compositional Methodology of John Zorn <Article>
著者
キーワード
創作活動
学習材開発
表現リソース
ジョン・ゾーン
編集
creative music making
developing learning materials
resources of expression
John Zorn
editing
NDC
教育
抄録
2015年,筆者は集団での創作活動のための学習材《ステージ》を開発した。本学習材は,参加する児童一人ひとりが得意とする表現を手がかりとして創作活動を行うという特質を持っている。その背景には,現在の小学校音楽科において広く用いられている創作活動のための学習材の多くが,学習指導要領に示された〔共通事項〕を手がかりとしており,参加する児童一人ひとりの持つ表現リソースを顧みていないことへの問題意識があった。開発に際しては,ジョン・ゾーンの作曲手法を参照し,表現を素材とみなして編集する方法を採用した。このような学習材を用いた創作活動には,集団での創作活動の方法知の獲得や協働的問題解決能力の育成などが期待できる。
抄録(英)
In 2015, I developed learning material to encourage self-expression. This material, entitled "Stage," was designed as a theater piece based on what children can do well. In my experience, I have noticed that the typical learning materials for music making are rarely based on children's own resources of expression. Rather, they are frequently based only on the "Common Items" of the government curriculum guidelines. In the process of the development of the "Stage," I have drawn on the compositional methodology of John Zorn, specifically his method of editing, in which he regards performance as material. Using the "Stage," children are encouraged to develop their creative processes.
内容記述
本論文および開発された学習材は,JSPS科研費15K04501の助成を受けたものである。
掲載誌名
初等教育カリキュラム研究
4号
開始ページ
53
終了ページ
63
出版年月日
2016-03-31
出版者
広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
ISSN
2187-6800
NCID
言語
日本語
NII資源タイプ
紀要論文
広大資料タイプ
学内刊行物(紀要等)
DCMIタイプ
text
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
publisher
権利情報
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
部局名
教育学研究科
他の一覧



過去1年のアクセス数 : ?
過去1年の本文閲覧数 : ?


今月のアクセス数 : ?
今月の本文閲覧数 : ?