日本人の〈集合的記憶〉と国際理解教育の課題 : 歴史教科書問題の周辺と底流を見つめつつ 【総説】

国際協力研究誌 8 巻 2 号 1-10 頁 2002-03 発行
アクセス数 : 1098
ダウンロード数 : 2130

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JIDC_08_02_01_inoue.pdf 753 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
日本人の〈集合的記憶〉と国際理解教育の課題 : 歴史教科書問題の周辺と底流を見つめつつ 【総説】
タイトル ( eng )
Amnesia in Japanese “Public memories" of being victimizers in East-Asia during the last four centuries : Reconsidered as an issue in education for international understanding
タイトル 読み
ニホンジン ノ シュウゴウテキ キオク ト コクサイ リカイ キョウイク ノ カダイ : レキシ キョウカショ モンダイ ノ シュウヘン ト テイリュウ オ ミツメツツ
作成者
井上 星児
収録物名
国際協力研究誌
Journal of International Development and Cooperation
8
2
開始ページ 1
終了ページ 10
抄録
“Very few or no descriptions have been found in Japan's newly-authorized history textbooks of the war crimesthat the militaristic regime committed in its overseas territories." Many times such claims and protests have beenbrought against the Japanese Goverment by its Asian neighbours during the last twenty years. “Not a single phraseexists that mentions the Korean sex slaves that accompanied the Japanese Army on its war campaigns", accusevoices within the Korean Government for example, and “Only a few lines are given for the description of the atroci-ties committed by the Japanese army in Nanking", criticize Chinese scholars. If this is true, the JapaneseGovernment is the first to blame for these lacunas of historical fact in textbooks, as the result of its textbook screen-ing policies. A more serious problem however, is that these lacunas come from amnesia on the part of the Japanesemedia as well as the Japanese people, who are traditionally credulous to their media.
著者キーワード
370
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学国際協力研究科
発行日 2002-03
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-0903
[NCID] AN10482914