高校Readingの授業における音読の効果についての一考察

研究紀要 /広島大学附属中・高等学校 Issue 49 Page 71-75 published_at 2003-03-28
アクセス数 : 1429
ダウンロード数 : 386

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
KJ00000722868.pdf 388 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
高校Readingの授業における音読の効果についての一考察
Title ( eng )
An Empirical Study on the Effectiveness of Reading Aloud in English Language Reading Classes at a Senior High School Level
Creator
Contributors 国立情報学研究所
Source Title
研究紀要 /広島大学附属中・高等学校
BULLETIN /THE ATTACHED JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOL HIROSHIMA UNIVERSITY
Issue 49
Start Page 71
End Page 75
Abstract
音読活動は,中学校では当然のごとく行われてはいるが,高校段階になると指導者である教師自身が目的意識もなく,惰性的,習慣的に行う場合が多い。また,音読は重要であるという認識を持ちながら,時間の制約もあって省略,あるいは家庭学習にまかせるという事例も多くある。果たして音読は本当に英語習得に効果があるのかどうかが,教師白身にとって曖昧であることもその原因といえよう。本稿では,中1から高3まで各学年の生徒の音読に対する意識・実行の度合いの調査と,高校2年生を対象に音読が英文記憶保持に効果があるかどうかを検証する実験結果を報告する。
The activities of reading aloud are adopted in almost all the junior high school English classes and are regarded as taken for granted. At a senior high school level, however, teachers simply make their students read in chorus or individually after comprehending the text without realizing any clear purposes. This means that teachers have a vague idea as to whether reading aloud is an effective activity in English learning. This paper reports students' attitudes toward reading aloud and shows that the activity of reading aloud is effective in keeping the memory of the text they read.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2003-03-28
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Date
[Created] 2006-03-21
Source Identifier
[ISSN] 1344-4441
[NCID] AA11466015