コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学

日本教科教育学会誌 Volume 25 Issue 2 Page 1-10 published_at 2002-09-30
アクセス数 : 1464
ダウンロード数 : 391

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 1
File
BullJCRD_25-2_1.pdf 967 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学
Title ( eng )
Davidson's contribution to theories of communicative competence
Creator
Source Title
日本教科教育学会誌
Volume 25
Issue 2
Start Page 1
End Page 10
Abstract
コミュニケーション能力に関して, 応用言語学においてはウィドウソンの論を例外として, 個人内での意味交渉などの動的過程を説明する理論は形成されなかった。本論は哲学者デイヴィドソンの議論が, ウィドウソンの論を拡充し, 第二言語教育に貢献するものであることを示す。デイヴィドソンの事前理論・即事理論の論証は, 言い誤り・聞き誤りを多く含む第二言語コミュニケーションをうまく説明する。彼の理論は, 特定のコミュニケーション成立からコミュニケーション能力を説明し, 原則に基づいた認知的な推論の働きがコミュニケーションに大きく関与していることを明らかにしている点で, コミュニケーション能力論に独自の貢献をなしている。彼の議論は, コミュニケーションは, 従来考えられていたように事前理論の共有によって成立するものではないこと, およびコミュニケーションを目指す教育は言語学的意味での「言語」を超えた教育となることを明らかにしている。
Although various theories of communicative competence have been put forward in applied linguistics, the dynamic process of negotiation of meaning in the individual has mostly been left unexplained, other than by Widdowson. This paper argues that Donald Davidson's philosophical analysis extends and elaborates Widdowson's argument and thus contributes to theories of communicative competence and second language education. Davidson's concepts of prior theories and passing theories are particularly suited to accounting for communication in a second language which is successful despite many mistakes and errors. Davidson starts his argument from the assumption of such successful communication, and not from the Chomskian ideal assumption of the knowledge of language. He then makes it clear that communication is a cognitive as well as a linguistic process. From his argument we learn that passing theories are one of the two major targets of second language education along with prior theories, and that teaching language for communication necessarily goes beyond the strict boundary of 'language' as is assumed in theoretical linguistics.
Keywords
コミュニケーション能力
第二言語教育
第二言語コミュニケーション
NDC
Western philosophy [ 130 ]
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教科教育学会
Date of Issued 2002-09-30
Rights
Copyright (c) 2002 日本教科教育学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430