アダプテーションと〈文化の盗用〉 : 寺山修司『草迷宮』とヴァレンティノのCM炎上をめぐって

表現技術研究 19 号 11-25 頁 2024-03-31 発行
アクセス数 : 13
ダウンロード数 : 11

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 9
ファイル情報(添付)
BRCTR_19_11.pdf 1.39 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
アダプテーションと〈文化の盗用〉 : 寺山修司『草迷宮』とヴァレンティノのCM炎上をめぐって
タイトル ( eng )
Adaptation and Cultural Appropriation: About Kusa-Meikyu Directed by Shuji Terayama and Valentino’s Commercials
作成者
矢吹 文乃
収録物名
表現技術研究
Bulletin of the Research Center for the Technique of Representation
19
開始ページ 11
終了ページ 25
ページ数 15
収録物識別子
[NCID] AA12016400
抄録
Cultural appropriation occurs when individuals from one cultural background appropriate elements of another culture. In the context of adaptation, the process of integrating and transforming one work into a new creation is often viewed favorably. However, the introduction of the perspective of cultural appropriation does not always draw positive evaluations. If adaptation is perceived as a form of cultural appropriation, there are instances where it should be stopped. So, is there anything that separates adaptation from cultural appropriation? This article delves into the cultural appropriation discourse sparked by Valentino’s web commercial, which was an adaptation of Shuji Terayama’s film Kusa-meikyu (Grass Labyrinth) (1979). The conclusion highlights the interplay between interpreting a work as an adaptation and interpreting it as a form of cultural appropriation.
著者キーワード
Movie
Ethics of Art
Social Media
Feminism
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学表現技術プロジェクト研究センター
発行日 2024-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
科学技術振興機構
Japan Science and Technology Agency
助成機関識別子
研究課題名
広島大学創発的 次世代 研究者育成・支援プログラム
広島大学創発的 次世代 研究者育成・支援プログラム
研究課題番号
JPMJSP2132