知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導

アクセス数 : 138
ダウンロード数 : 43

今月のアクセス数 : 48
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
CSNERP_22_9.pdf 516 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導
タイトル ( eng )
Training of Cooperative Skills in Handbell Performance for a Child with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder
作成者
有馬 里咲
岡村 章司
収録物名
広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice
22
開始ページ 9
終了ページ 17
ページ数 9
収録物識別子
[ISSN] 2758-870X
抄録
本研究では、知的障害を伴う自閉スペクトラム症児1名を対象に、ハンドベル演奏場面での協同スキルの指導を行い、その効果を検討した。「和音」「かけあい」「音階」の3つの課題を設定し、各課題に合わせて「タイミングを合わせてハンドベルを鳴らす」「進度を合わせてハンドベルを鳴らす」「相手または直前の人のベルを見てハンドベルを鳴らす」「ST と目を合わせてハンドベルを鳴らす」「曲調や周りの人に合わせて体を動かす」の計5つの標的行動が割り振られた。ベースライン期に続く介入期では、「和音」「かけあい」における二者の位置関係を横並びから向かい合って座るように変更した。加えて、「和音」にのみ強化手続きを実施した。MT は各標的行動を記入したホワイトボードを提示し、標的行動が生起した直後に対象児が好むキャラクターのシールを貼った。その結果、指導期以降の各標的行動の正反応数がベースライン期に比べて増加した。加えて、未指導のリズム等への般化が成立した。これらの結果を踏まえ、演奏場面における協同スキルの獲得及び遂行に係る要因が考察された。
This study investigated the effects of training in cooperative skills in handbell performance for a child with intellectual disability and autism spectrum disorder. We implemented three tasks,“harmony tone,” “call and response,” and “musical scale.” For each task, five target behaviors were designated, including “synchronizing timing to ring handbells,” “coordinating progress in ringing handbells,” “observing the preceding person’s bell and ringing the handbell accordingly,” “making eye contact with the sub-trainer,” and “moving the body in harmony with the melody and others.” During the intervention phase, we changed the seating arrangement for the “harmony tone” and “call and response” tasks from side by side to facing each other. Additionally, we introduced reinforcement procedures only for the “harmony tone” task. The main trainer presented a whiteboard with written target behaviors and promptly rewarded the participant by placing character stickers on it that the child liked, whenever a target behavior occurred. As a result, the number of correct responses for each target behavior increased during the intervention phase over the baseline. Furthermore, generalization to untrained rhythms and other aspects was observed. Based on these results, we discuss the factors related to the acquisition and execution of cooperative skills.
著者キーワード
知的障害
自閉スペクトラム症
ハンドベル
楽器演奏
協同スキル
intellectual disability
autism spectrum disorder
handbell
musical instrumental performance
cooperative skills
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
発行日 2024-03-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス