学校教育と民俗音楽文化の関係性(3) : コダーイの人間教育観を参照して

アクセス数 : 94
ダウンロード数 : 48

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
学校教育と民俗音楽文化の関係性(3) : コダーイの人間教育観を参照して
タイトル ( eng )
Relationship between School Music and Folk Music Culture (Part 3): Referring to Kodály’s Philosophy of Human Education
作成者
髙橋 美智子
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
4
開始ページ 9
終了ページ 18
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this paper is to examine the discourse of Kodály, who is said to have laid the foundation of Hungarian music education based on his collection of folk music and his analysis of a vast amount of folk music. While the cultural policy of the state dictates “what is taught in music,” the relationship between the subject content of school music and the question of “why study music” is inherently deeply connected and needs to be clearly stated. Since each country has its own background, simple comparisons and the simple introduction of methods will not solve the problem. However, there is much to be learned from the uniqueness of Hungarian music education, which is based on Kodaly's view of human education. It aims at the ultimate goal of “the realization of world peace for mankind” based on the historical background and is built on a solid connection between the questions “why do we teach music” and“ what do we teach as music in school.”
著者キーワード
Kodály Zoltán
music education
folklore
peace
コダーイ・ゾルターン
音楽教育
民俗
平和
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2023-12-22
権利情報
Copyright © 2023 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
研究課題名
音楽科における「伝統」観の再考―ブータンのヘリテージ・エデュケーションを参照して
音楽科における「伝統」観の再考―ブータンのヘリテージ・エデュケーションを参照して
研究課題番号
22K02602