幼保小接続の取り組みに関する教育方法学的考察 : 広島県における『幼保小接続カリキュラム実践事例集』の分析を中心に

幼年教育研究年報 45 巻 77-86 頁 2023-10-31 発行
アクセス数 : 107
ダウンロード数 : 61

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
AREC_45_77.pdf 1.98 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
幼保小接続の取り組みに関する教育方法学的考察 : 広島県における『幼保小接続カリキュラム実践事例集』の分析を中心に
タイトル ( eng )
A Pedagogical Study of Kindergarten–Nursery School–Elementary School Connections: An Analysis of Practical Case Studies of the Kindergarten, Nursery School, and Elementary School Connections Curriculum in the Hiroshima Prefecture
作成者
井辺 和杜
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
45
開始ページ 77
終了ページ 86
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The purpose of this study was to clarify recent trends in the connections among preschools, nursery schools, and elementary schools, and to examine, from a pedagogical perspective, what points are emphasized in the implementation of these connections. To this end, we focused on the Hiroshima Prefecture’s approach and discussed the current trends in connections among these schools. We then analyzed the curriculum described in the “A Guideline with Practical Case Studies of the Kindergarten–Nursery School–Elementary School Connections Curriculum,” by the prefecture. Finally, based on the analysis, we discussed what points are emphasized in the creation of the curriculum from a pedagogical perspective.
著者キーワード
connections among kindergartens/nursery schools/elementary schools
approach curriculum
start curriculum
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設
Research Institute of Early Childhood Education Graduate School of Humanities and Social Sciences Hiroshima University
発行日 2023-10-31
権利情報
掲載された論文の著作権は,編集委員 会に帰属する。
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス