価値内在化に伴う教化の克服をめざした市民性教育論 : 欧州評議会「民主的文化のためのコンピテンシー参照枠」を手がかりに

学校教育実践学研究 29 巻 23-31 頁 2023-03-17 発行
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ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_29_23.pdf 1.01 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
価値内在化に伴う教化の克服をめざした市民性教育論 : 欧州評議会「民主的文化のためのコンピテンシー参照枠」を手がかりに
タイトル ( eng )
The Approach of Internalizing Value Without Indoctrination in Citizenship Education: The Case of the Council of Europe
作成者
田中 崚斗
𠮷田 純太郎
髙見 史織
神田 颯
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
29
開始ページ 23
終了ページ 31
ページ数 9
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This paper aims to examine teaching the values required for democratic citizenship while avoiding indoctrination by analyzing the case of “The reference framework of competence for democratic culture". The background of this paper is the long debate about how to teach democratic values democratically in the social studies educational field. This is related to the issue of value neutrality and independence. As a result of the analysis, the Council of Europe attempted to realize value education that avoids unconscious indoctrination by making learners explicitly aware of values and then critically examining them. This approach has the potential to become a powerful alternative approach in Japanese social studies education.
著者キーワード
Value education
Citizenship education
European education
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2023-03-17
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
研究課題番号
20K02911