A Pedagogical Framework for the Development of Software for EFL Learners
広島外国語教育研究 26 号
63-77 頁
2023-03-01 発行
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748 KB
種類 :
全文
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タイトル ( eng ) |
A Pedagogical Framework for the Development of Software for EFL Learners
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タイトル ( jpn ) |
EFL学習者を対象としたソフトウエア開発のための教育学的枠組み
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作成者 |
ASHIDA Yoichiro
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収録物名 |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
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号 | 26 |
開始ページ | 63 |
終了ページ | 77 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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抄録 |
本論文は,日本の高等教育に属する学生の英語語彙習得を支援することを目的としたWeb ベース・プラットフォーム形成の初期段階について報告し,本Web ベース・ソフトウェアの開発に影響した教育学的および実践的な議論について概説するものである。先行研究レビューを通して日本人EFL 学習者が語彙学習において直面しうる課題を明らかにすることにより,本研究は,既存ソフトウェアと高等教育における日本人EFL 学習者のニーズとの間に存在するギャップを埋めるだけでなく,EFL 学習者というより幅広い学習者集団にとっても適用可能なプログラムを開発することを目指し,枠組みを設定している。本ソフトウェアは,学習者の自律的なデータ駆動型学習を支援するように作られており,学習者はソフトウェア上でコーパスや標準化された単語リストの利用を通して自身のニーズに合った単語リストを作成することができる。近年,クラウドコンピューティングが,より安く簡単に利用できるようになってきており,利用者は今後の学習のために単語リストのデータを保存も可能だろう。さらに,クラウドコンピューティングの分析によって,研究者や指導者は学生のソフトウェアの利用状況についてデータを収集することが可能となり,自分たちの実践についてより多くの情報を得ることができるようになる。
This article reports on the initial conceptualization of a web-based platform aimed at supporting Japanese tertiary-level students in English vocabulary acquisition. It outlines some of the pedagogical and practical considerations that have influenced the development of this web-based software. By reviewing previous literature and highlighting some of the challenges that Japanese EFL learners may face in learning vocabulary, it sets a framework for the development of a program that can contribute to filling some of the gaps between existing software and the needs of Japanese EFL students in tertiary education, as well as being applicable to a wider population of EFL learners. The software is intended to support autonomous, data-driven learning by allowing learners to develop personalized word lists through the use of corpus tools and standardized word lists. As cloud computing has become cheaper and more easily accessible in recent years, users will be able to save word list data for future study. Furthermore, researchers and instructors will be able to collect data-usage information to better inform their practices.
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内容記述 |
This work was supported by JSPS KAKENHI Grant Number JP20K13155.
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言語 |
英語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学外国語教育研究センター
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発行日 | 2023-03-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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