対話型の文章は理解を促進するのか

アクセス数 : 473
ダウンロード数 : 741

今月のアクセス数 : 17
今月のダウンロード数 : 24
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
対話型の文章は理解を促進するのか
タイトル ( eng )
Do Interactive Texts Promote Understanding?
作成者
田中 瑠音
井関 龍太
島田 英昭
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
3
開始ページ 1
終了ページ 8
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
A text format is used in which learners imitate a scene where people like a teacher and learner interact so that beginners may more easily start learning. On the other hand, previous research on interactive texts has shown that they do not always promote understanding and are not appreciated by readers as easy to read. However, since this format has already been widely adopted in introductory books and elementary school textbooks, it is necessary to consider how to make such interactive texts easier to understand. Therefore, in this study, we tried to make the conversation style as natural as possible and used interactive texts with icons to make it easier to identify the speakers. Furthermore, we developed an interactive text that includes not only dialogues that include“ questions” that have been used in previous research but also dialogues that prompt a“ summary” and verified the effects. Results showed that the comprehension performance was the same as that of ordinary text and that it was subjectively highly evaluated.
著者キーワード
Interactive text
text comprehension
reading strategy
対話型テキスト
文章理解
読解方略
内容記述
本研究は日本学術振興会科学研究費補助金(挑戦的研究(萌芽) 課題番号:17K18620代表者:島田英昭)による助成を受けた。
本論文の一部は日本心理学会第84回大会において発表済みである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2022-12-23
権利情報
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086