到達度評価による自己評価を取り入れた協同学習が児童の自律的学習行動と学習効力感に及ぼす効果
学習開発学研究 14 号
123-129 頁
2022-03-30 発行
アクセス数 : 450 件
ダウンロード数 : 242 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/52289
ファイル情報(添付) |
JEducSci_14_123.pdf
899 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
到達度評価による自己評価を取り入れた協同学習が児童の自律的学習行動と学習効力感に及ぼす効果
|
タイトル ( eng ) |
Effects of cooperative learning incorporating self-evaluation by achievement evaluation on children's autonomous learning behavior and Self-efficacy toward learning
|
作成者 |
真田 穣人
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 14 |
開始ページ | 123 |
終了ページ | 129 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study is to examine the effect of cooperative learning, which incorporates self-evaluation by achievement evaluation using rubrics, on children's autonomous learning behavior and Self-efficacy toward learning. In this study, we introduce cooperative learning that incorporates self-evaluation by achievement evaluation using rubrics under the hypothesis that it enhances the children's autonomous learning behavior and self-efficiency of learning. As a result of conducting a questionnaire survey twice during the survey period for children in the 4th grade of elementary school, it was shown that the self-efficacy toward learning was enhanced for all children regardless of the degree of acceptance. On the other hand, it was shown that autonomous learning behavior did not increase. This suggests that cooperative learning that incorporates self-evaluation based on achievement evaluation may promote the desire for competence, but not the desire for autonomy.
|
著者キーワード |
achievement evaluation
cooperative learning
Subject education
self-efficacy toward learning
Teaching material development
到達度評価
協同学習
教科教育
学習効力感
教材開発
|
内容記述 |
本研究の一部は,日本学術振興会科学研究費補助金(奨励研究,課題番号17H00035)による助成を受けて行われました。
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
発行日 | 2022-03-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|