対人関係におけるクリティカルシンキングの役割モデルの提案 : クリティカルシンキング教育への応用可能性
広島大学心理学研究 21 号
29-41 頁
2022-03-31 発行
アクセス数 : 563 件
ダウンロード数 : 792 件
今月のアクセス数 : 14 件
今月のダウンロード数 : 18 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/52172
ファイル情報(添付) |
HPR_21_29.pdf
538 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
対人関係におけるクリティカルシンキングの役割モデルの提案 : クリティカルシンキング教育への応用可能性
|
タイトル ( eng ) |
Proposing a role model for critical thinking in interpersonal relationships: Possibility of application to critical thinking education
|
作成者 |
矢澤 順根
|
収録物名 |
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
|
号 | 21 |
開始ページ | 29 |
終了ページ | 41 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
|
抄録 |
In modern society, we are driven by the need to select the appropriate and necessary information from the vast amount available to us. Critical thinking is important for this, and its acquisition and dissemination through education are required. However, in Japan, critical thinking is often perceived negatively, and it is difficult to say that its acquisition is progressing. The purpose of this article to discuss the problems in the acquisition of critical thinking in Japan and propose solutions to them. First, we review the various concepts and processes of critical thinking, followed by a review of the approaches and practical studies of critical thinking education that have been proposed so far. Next, we discuss the social and interpersonal aspects of critical thinking as its new purposes. Finally, we suggest possible applications for education that could promote critical thinking in the future.
|
著者キーワード |
critical thinking
generic skills
interpersonal relationships
role model
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科心理学講座
|
発行日 | 2022-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129
|