対人関係におけるクリティカルシンキングの役割モデルの提案 : クリティカルシンキング教育への応用可能性

広島大学心理学研究 21 号 29-41 頁 2022-03-31 発行
アクセス数 : 415
ダウンロード数 : 622

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HPR_21_29.pdf 538 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
対人関係におけるクリティカルシンキングの役割モデルの提案 : クリティカルシンキング教育への応用可能性
タイトル ( eng )
Proposing a role model for critical thinking in interpersonal relationships: Possibility of application to critical thinking education
作成者
矢澤 順根
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
21
開始ページ 29
終了ページ 41
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
In modern society, we are driven by the need to select the appropriate and necessary information from the vast amount available to us. Critical thinking is important for this, and its acquisition and dissemination through education are required. However, in Japan, critical thinking is often perceived negatively, and it is difficult to say that its acquisition is progressing. The purpose of this article to discuss the problems in the acquisition of critical thinking in Japan and propose solutions to them. First, we review the various concepts and processes of critical thinking, followed by a review of the approaches and practical studies of critical thinking education that have been proposed so far. Next, we discuss the social and interpersonal aspects of critical thinking as its new purposes. Finally, we suggest possible applications for education that could promote critical thinking in the future.
著者キーワード
critical thinking
generic skills
interpersonal relationships
role model
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科心理学講座
発行日 2022-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129